Întrebări frecvente
Ce despăgubiri sau compensații pot să primesc pentru anularea/întârzierea zborului?
Conform Regulamentului CE 261/2004, în funcție de distanța zborului și de întârzierea efectivă, ești îndreptățit la o despăgubire în bani, cuprinsă între 250€ și 600€. Pentru asta, e nevoie ca fie aeroportul de plecare să se afle pe teritoriul Uniunii Europene, fie în cazul în care aeroportul de plecare este situat într-o țară terță, pasagerii să călătorească spre un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru, în care se aplică tratatul, iar transportatorul să fie înregistrat într-o țară membră UE. În această ultimă situație, cele două condiții sunt cumulative.
De ce companiile aeriene nu plătesc compensațiile datorate pasagerilor?
Legea le dă dreptul, în anumite situații, să nu plătească despăgubiri pasagerilor. Deși condițiile de forță majoră au niște reguli de aplicabilitate foarte stricte, companiile aeriene „încearcă” de multe ori să includă în aceste excepții și situații care le sunt imputabile, cum ar fi întârzierea unui membru al echipajului sau o reparație neprevăzută.
În alte ocazii, compania aeriană îți poate oferi discounturi pentru zborurile viitoare, pentru a te convinge să renunți la cerere. Deși poți alege și această variantă, nu uita că ai dreptul la o despăgubire în bani, iar 250€ în vouchere de călătorie, de exemplu, includ și costurile biletului viitor, care ajung înapoi la compania aeriană!
Apasă butonul de mai jos acum și verifică dacă și zborul tău este eligibil pentru a primi o despăgubire – nu te costă nimic!
Pot primi despăgubiri sau compensații pentru anularea sau întârzierea unui zbor charter?
Faptul că, în cazul zborurilor charter, nu se acordă despăgubiri nu este decât un mit creat de agențiile de turism. Transportatorii răspund și în cazul zborurilor charter la fel ca în cazul zborurilor de linie. Prin urmare, dacă vacanța ți-a fost stricată de anularea sau întârzierea unui zbor charter, transportatorul poate fi bun de plată ca și în celelalte situații (dacă este înregistrat într-un stat membru UE sau, deși este înregistrat într-un stat din afara UE, zborul a plecat de pe un aeroport dintr-un stat membru UE).
De menționat că acest lucru este valabil atât în cazul companiilor care efectuează doar curse charter, cum ar fi Air Bucharest, cât și în cazul companiilor care efectuează ambele tipuri de zboruri (Tarom etc.).
Pot primi despăgubiri sau compensații dacă anularea sau întârzierea zborului a fost cauzată de grevă?
În această situație, greva personalului propriu (piloți, însoțitori de bord etc.) este imputabilă companiei aeriene, deoarece putea fi evitată sau prevăzută. Deci, compania îți poate datora despăgubire și în această situație. Dacă, însă, alți angajați din domeniul aviației s-au aflat în grevă (controlori de trafic aerian, polițiști de frontieră etc.), atunci nu sunt datorate compensații.
În cât timp pot solicita plata compensațiilor pentru anularea sau întârzierea zborului?
În funcție de țara în care locuiești și de aeroporturile de plecare și sosire, acest termen este mai lung sau mai scurt, dar, de regulă, dacă nu a trecut mai mult de 2 ani, dreptul tău de a primi despăgubirea nu este afectat.
Pot primi compensații de la companiile low-cost pentru anularea sau întârzierea zborului?
Da. „Tipul companiei” (low-cost, precum Ryanair, Wizz Air sau legacy, precum Tarom ori Lufthansa), clasa de rezervare (economy/business) sau prețul nu îți afectează dreptul la despăgubire. De fapt, regulamentul se aplică chiar și unor bilete primite gratis, dacă ele au fost primite în cadrul unor oferte accesibile publicului (biletele achiziționate cu „mile”, de exemplu).
Pot solicita daune morale de la compania aeriană pentru anularea sau întârzierea zborului?
Transportatorul răspunde pentru prejudiciul provocat de anularea sau întârzierea zborului, indiferent dacă acest prejudiciu este material sau moral. Însă, pentru a putea recupera și așa-numitele daune morale, trebuie respectate mai multe condiții, iar acest lucru se poate face doar în urma unui proces. Echipa noastră de avocați a obținut mai multe hotărâri favorabile, cum ar fi acesta.
Vă veți ocupa de acționarea în instanță a companiei aeriene în numele meu?
La început, vom încerca să ajungem la o înțelegere amiabilă cu compania aeriană (majoritatea cazurilor sunt rezolvate în acest mod). Dacă, totuși, suntem de părere că dreptatea este de partea noastră, dar compania aeriană refuză să plătească, vom analiza din nou situația și este posibil să o acționăm în instanță. În acest caz, în funcție de țara în care domiciliezi, este posibil să fie nevoie să încheiem un alt tip de contract.
Cât durează până îmi primesc banii?
Discuțiile și negocierile cu compania aeriană pot dura câteva luni, deoarece ei au termene mari în care sunt obligați să răspundă. În general, un dosar de despăgubire se soluționează în 2-3 luni, dar este posibil să dureze și mai mult, dar și mai puțin.
Noi îți vom achita suma cuvenită în termen de 2 zile lucrătoare de când compania aeriană face plata.
Dacă ai nelămuriri, încearcă secțiunea întrebări frecvente, sau citește termenii și condițiile siteului. Sau scrie-ne pe facebook, sau folosind formularul de contact.