Tarom

Tarom este al doilea transportator aerian român, în funcție de numărul de pasageri transportați, după Blue Air.

Este o companie full-service, membră IATA, care oferă zboruri în conexiune și are cea mai variată ofertă de rute interne.

La fel ca și în cazul Blue Air, Tarom oferă și zboruri tip charter, lucru ce produce, adesea, întârzieri în cazul sezonului de vară. Trebuie reținut că Regulamentul CE 261/2004, care prevede obligativitatea plății unor despăgubiri către pasageri atunci când un zbor este anulat sau sosește cu întârziere mai mare de 3 ore la destinație se aplică și zborurilor charter.

Relația Tarom cu pasagerii ale căror zboruri au fost preturbate este una transparentă, însă foarte greoaie. Potrivit politicilor proprii, Tarom răspunde pasagerilor într-un termen de 45 de zile. În majoritatea cazurilor, însă, pasagerii ne-au indicat că acest termen, deși stabilit doar de Tarom, este oricum depășit.

Principalele cazuri ale anulărilor sau întârzierilor zborurilor Tarom sunt aglomerarea din timpul sezonului de vară (zboruri charter) și defecțiunile tehnice ori chiar mici incidente la sol. În cazurile preluate de către noi, Tarom a refuzat adesea plata compensațiilor către pasageri, motivând defecțiuni tehnice, accidente sau faptul că zborurile au fost reprogramate, nu întârziate.

Prin mai multe hotărâri judecătorești pronunțate în perioada 2017-2019, instanțele civile române au contrazis politicile Tarom, în sensul că:

  • un accident între aeronava Tarom și autoturismul operatorului la sol nu reprezintă împrejurare excepțională, astfel că transportatorul trebuie să achite compensație (incidentul a avut loc în Paris, în anul 2017);
  • transportatorul nu poate, în mod unilateral să modifice orarul de zbor, iar, dacă o face fără a respecta condițiile prevăzute de Regulamentul CE 261/2004 pentru redirecționare, iar pasagerul ajunge la destinație cu o întârziere mai mare de 3 ore față de programarea inițială, trebuie să achite despăgubiri;
  • o defecțiune tehnică nu reprezintă împrejurare excepțională, care ar scuti transportatorul de la plata despăgubirilor către pasageri, doar pentru că a intervenit pe un aeroport din străinătate, iar nu la București.

De asemenea, fiind o companie de stat, personalul navigant Tarom este sindicalizat, astfel încât activitatea operațională poate fi perturbată de greve. Ultima grevă a personalului de zbor Tarom a fost în 2016 și a fost una de avertisment. Potrivit unei decizii a Curții de Justiție a Uniunii Europene, transportatorul trebuie să achite despăgubiri atunci când anulările sau întârzierile sunt cauzate de greve spontane ale propriilor salariați. În cazul grevelor anunțate, legale, acestea se analizează de la caz la caz.

La începutul anului 2019, Blue Air și Tarom au încheiat un parteneriat prin care este facilitată călătoria prin zboruri în conexiune, oferite de cei doi transportatori. Astfel, este posibil să călătorim de la Iași la București Otopeni cu un zbor Blue Air, iar de la București la Cairo cu un zbor Tarom, fără a fi nevoiți să predăm bagajul la București sau să reluăm formalitățile de înregistrare (check-in) În aceste situații, este bine de știut că, potrivit Regulamentului 261/2004, răspunderea față de pasager aparține operatorului aerian efectiv. Astfel, în exemplul anterior, dacă zborul operat de Tarom este anulat, atunci Tarom trebuie să achite pasagerilor despăgubiri. Regula se aplică și în cazul zborurilor code-share oferite de partenerii Sky Team ai Tarom (de regulă, Airfrance și KLM).

Dacă ai întâmpinat probleme cu un zbor Tarom, contactează-ne și vom verifica dacă poți obține o compensație.

Verifica-ti zborul acum!

(sursa foto: wikipedia.org)