Tarom este compania națională de transporturi aeriene din România, înființată în 1954. TAROM operează atât zboruri interne, cât și internaționale, având ca hub principal Aeroportul Internațional Henri Coandă din București. Compania este membră a Alianței SkyTeam din 25 iunie 2010 și oferă servicii de transport aerian pe rute interne și internaționale.
Este o companie full-service, membră IATA, care oferă zboruri în conexiune și are cea mai variată ofertă de rute interne.
La fel ca și în cazul HISKY, Tarom oferă și zboruri tip charter, lucru ce produce, adesea, întârzieri în cazul sezonului de vară. Trebuie reținut că Regulamentul CE 261/2004, care prevede obligativitatea plății unor despăgubiri către pasageri atunci când un zbor este anulat sau sosește cu întârziere mai mare de 3 ore la destinație, se aplică și zborurilor charter.
Relația Tarom cu pasagerii ale căror zboruri au fost perturbate este una transparentă, însă foarte greoaie. Potrivit politicilor proprii, Tarom răspunde pasagerilor într-un termen de 45 de zile. În majoritatea cazurilor, însă, pasagerii ne-au indicat că acest termen, deși stabilit doar de Tarom, este oricum depășit.
Află aici mai multe despre drepturile tale ca pasager.
Principalele cauze ale anulărilor sau întârzierilor zborurilor Tarom sunt aglomerarea din timpul sezonului de vară (zboruri charter), defecțiunile tehnice ori chiar mici incidente la sol. În cazurile preluate de către noi, Tarom a refuzat adesea plata compensațiilor către pasageri, motivând defecțiuni tehnice, accidente sau faptul că zborurile au fost reprogramate, nu întârziate.
Prin mai multe hotărâri judecătorești pronunțate în perioada 2017-2019, instanțele civile române au contrazis politicile Tarom, în sensul că:
- Un accident între aeronava Tarom și autoturismul operatorului la sol nu reprezintă împrejurare excepțională, astfel că transportatorul trebuie să achite compensație (incidentul a avut loc în Paris, în anul 2017);
- Transportatorul nu poate, în mod unilateral, să modifice orarul de zbor, iar dacă o face fără a respecta condițiile prevăzute de Regulamentul CE 261/2004 pentru redirecționare, iar pasagerul ajunge la destinație cu o întârziere mai mare de 3 ore față de programarea inițială, trebuie să achite despăgubiri;
- O defecțiune tehnică nu reprezintă împrejurare excepțională care ar scuti transportatorul de la plata despăgubirilor către pasageri, doar pentru că a intervenit pe un aeroport din străinătate, și nu la București.
De asemenea, fiind o companie de stat, personalul navigant Tarom este sindicalizat, astfel încât activitatea operațională poate fi perturbată de greve. Ultima grevă a personalului de zbor Tarom a fost în 2016 și a fost una de avertisment. Potrivit unei decizii a Curții de Justiție a Uniunii Europene, transportatorul trebuie să achite despăgubiri atunci când anulările sau întârzierile sunt cauzate de greve spontane ale propriilor salariați. În cazul grevelor anunțate, legale, acestea se analizează de la caz la caz.
Cel mai mare operator aerian din România este Wizz Air, o companie low-cost ungară care a înregistrat o expansiune semnificativă pe piața românească. Recent, Wizz Air a deschis o bază aeriană pe Aeroportul Băneasa, consolidându-și astfel prezența în București și extinzându-și operațiunile în țară. TAROM a implementat noi servicii la bordul aeronavelor începând cu 1 ianuarie 2023, pentru a îmbunătăți experiența pasagerilor.
În concluzie, deși Wizz Air este cel mai mare operator aerian din România în prezent, TAROM rămâne un jucător important pe piața locală, având o tradiție îndelungată și o rețea extinsă de destinații.
Dacă ai întâmpinat probleme cu un zbor Tarom, contactează-ne și vom verifica dacă poți obține o compensație.
sursa foto: getty images