Sfaturi atunci când zborul îți este anulat sau pleacă cu întârziere

Dacă ai citit informațiile de pe site deja știi că, atunci când zborul este anulat sau are întârziere, e posibil să ai dreptul la o despăgburie fixă de 250-600€. Daca nu, îți recomandăm să citești mai mult despre drepturile tale aici.

În același timp, dacă întârzierea sau anularea zborului ți-a produs și alte neplăceri, e posibil să ai dreptul și la despăgubiri suplimentare, cum a fost cazul unui pasager care a fost nevoit să doarmă în aeroport două zile din cauza anulării unui zbor.

Mai jos îți vom da câteva sfaturi pentru ca, dacă ai dreptul la despăgubiri, să le poți recupera mai repede și mai ușor, iar impactul asupra călătoriei să fie minim. Ele sunt valabile indiferent dacă vei încerca să recuperezi din bani prin intermediul nostru sau singur.

Primul lucru pe care trebuie să îl faci de fiecare dată când cumperi un bilet de avion este să păstrezi e-mailul de confirmare (sau voucherul) a călătoriei. Aici este cuprins itinerariul tău. Dacă orarul va fi modificat ulterior, îți va fi foarte ușor să verifici dacă, în urma modificării, ai dreptul la despăgubiri, pentru că nu o data am întâlnit pasageri care nu au putut să dovedească modificarea de orar. În cazul în care vei ajunge să te judeci cu transportatorul, va trebui să poți să dovedești ora la care trebuia să ajungi la destinație, iar cu o copie de pe rezervare este cel mai ușor. Tot în acest moment este bine să verifici că datele de contact din rezervare sunt corecte. În situația în care transportatorul anulează zborul și nu te poate anunța în timp util pentru că datele de contact sunt greșite sau aparțin altei persoane, atunci e posibil să pierzi despăgubirile.

Dacă zborul este anulat cu câteva zile înainte de plecare, nu este cazul să intri în panică. Salvează dovada faptului că transportatorul te-a anunțat despre anulare (e-mailul poate fi tipărit sau salvat ca un fișier .pdf, iar mesajul text primit pe telefon poate fi salvat ca un print-screen) și ai grijă ca data și ora la care ai fost anunțat sunt vizibile. 

De cele mai multe ori, însă, afli despre anulare sau întârziere în ultimul moment, adică în aeroport și nu mai poți fi la fel de calm ca acasă. În astfel de momente, important este să îți păstrezi calmul.

Verifica acum daca poti primi o despagubire pentru zborul tau!

Dacă zborul tău este în conexiune cu un alt zbor, iar în urma întârzierii e posibil să pierzi al doilea zbor, prioritatea este să contactezi transportatorul (e posibil să aibă și un ghișeu de transfer în aeroport) pentru a primi un nou zbor. La fel, dacă zborul este anulat, prioritatea ta trebuie să fie obținerea de la transportator a unei redirecționări. Acesta este un moment în care trebuie să fii atent: de cele mai multe ori, reprezentantul companiei aeriene îți va cere cartea de îmbarcare veche, în momentul în care îți oferă un bilet pentru un alt zbor. Îți recomandăm să faci o poză cărții de îmbarcare înainte de a o preda la ghișeu. Dacă ai făcut check-in-ul online, este mai simplu, trebuie doar să ai grijă să nu ștergi e-mailul sau fișierul. De asemenea, în momentul în care primești noua carte de îmbarcare, pentru zborul de redirecționare, e bine să îi faci o poză și să ți-o trimiți pe e-mail, pentru a fi sigur că nu o pierzi. Nu toate companiile aeriene sunt rele, dar unele, în momentul în care văd că nu mai ai toate detaliile despre zbor, vor spune că te-au redirecționat cu un zbor al altei companii și ai ajuns la timp la destinație, pentru a nu-ți plăti despăgubirea. Din nou, dacă ajungi să te judeci cu ei, este mult mai ușor să dovedești situația reală dacă păstrezi aceste documente.

Cât timp aștepți plecarea cu zborul inițial, care a întârziat, sau cu noul zbor, dacă primul a fost anulat, e posibil să ai dreptul la gustări și băuturi răcoritoare în aeroport. Acest lucru se întâmplă atunci când așteptarea estimată înainte de plecare este de 2 ore sau mai mare. În situația în care nu ți-au fost oferite vouchere de reprezentantul companiei aeriene din aeroport ori aceste vouchere sunt insuficiente (am auzit despre vouchere de 10 RON sau 5€, cu care de-abia poți cumpăra o sticlă cu apă), păstrează bonurile și chitanțele pentru cheltuielile făcute. La fel, îți recomandăm să le faci poze și să ți le trimiți pe e-mail. Vei putea recupera aceste cheltuieli ulterior, fie printr-un e-mail trimis transportatorului, fie cu ajutorul nostru.

Aici ar fi un al doilea moment în care trebuie să fii atent: atunci când zborul nu este anulat, dar se anunță plecarea cu întârziere, ora la care a fost decalat nu este fixă. Firește, în majoritatea situațiilor, zborul de ora 11:00 este amânat pentru 13:00 și pleacă, într-un final, la 14:00. Doar că ora 13:00 nu este fixă și nici obligatorie, astfel încât e posibil ca zborul să plece mai devreme de această ora. Acest lucru se întâmplă frecvent atunci când întârzierea este cauzată de o defecțiune tehnică sau o problemă cu un membru al echipajului. În general, reprezentanții companiei aeriene nu spun asta pasagerilor sau pasagerii sunt prea agitați ca să rețină, dar atunci când zborul întârzie, trebuie să fii atent la panourile de informații și la poarta de îmbarcare. Dacă pierzi avionul din cauză că nu ai observat că poarta de îmbarcare s-a schimbat sau pentru că a plecat cu o întârziere mai mică decât ți s-a spus inițial, în majoritatea cazurilor nu ai dreptul la compensații ori altă asistență de la transportator.

Uneori, e posibil ca ghinionul să fie și mai mare, iar primul zbor alternativ oferit de transportator să plece abia a doua zi. În acest caz, ai dreptul la cazare la hotel și transferurile pe relația aeroport-hotel-aeroport. Cere acest lucru reprezentantului transportatorului în aeroport. În cazul în care ești refuzat sau varianta propusă nu este acceptabilă din motive obiective (călătorești singur, dar ți se oferă cazare în cameră dublă, alături de o persoană pe care nu o cunoști) și ești nevoit să suporți tu acest costuri, trebuie să păstrezi dovada cheltuielilor (bonuri, facturi, chitanțe). Pentru a putea recupera integral aceste cheltuieli, este recomandat ca ele să fie făcute în limite rezonabile (dacă este ora 22:00, iar zborul este a doua zi la 6:00, are rost să mergi la un hotel de 5 stele?), iar factura de la hotel să conțină numele tău.

Trebuie să știi că ai dreptul la rambursarea cheltuielilor cu cazarea, transportul și masa chiar dacă anularea zborului este cauzată de motive independente de compania aeriană (ninsori, greve, etc.) și indiferent de durata șederii neprevăzute. Dacă transportatorul te-a reprogramat cu un zbor peste 3 zile, ai dreptul la 3 nopți de cazare, chiar dacă auzi altceva de la compania aeriană! Totodată, ai dreptul la aceste servicii indiferent dacă este vorba de un transportator comunitar (tradițional, precum Lufhtansa, Airfrance, KLM sau Tarom ori low cost, precum Wizz Air, Ryanair ori Blue Air) sau de unul din afara Uniunii Europene, precum Qatar Airways, Turkish Airlines sau Aeroflot.

În cazul în care zborul alternativ propus de transportator nu îți este de folos, pentru că te aduce la destinație prea târziu față de planurile tale, transportatorul este obligat, potrivit Regulamentului CE 261/2004, să îți ramburseze, în termen de 7 zile, costul biletului nefolosit. Ce se întâmplă dacă trebuia să fii marți la Londra, zborul este anulat, transportatorul îți oferă un alt zbor miercuri, dar mai există un alt zbor disponibil, operat de altă companie aeriană și ceva mai scump? Opinia avocaților, confirmată de instanțele de judecată, este că, dacă ai fost nevoit să cumperi acel bilet de avion mai scump, transportatorul este răspunzător și pentru diferența între biletul zborului anulat și biletul mai scump. Din pacate, nu am întâlnit o situație în care o companie aeriană să fie de acord să plătească și această sumă, astfel încât, de fiecare dată când pasagerii care au recuperat-o cu ajutorul nostru, a fost nevoie de o hotărâre judecătorească. Bineînțeles, pentru a avea șanse reale, e nevoie de factura pentru biletul pe care l-ai cumpărat din banii tăi pentru a ajunge la destinație în ziua în care aveai nevoie.

Rezumând, cel mai important este să avem grijă să documentăm tot: păstrăm facturi, chitanțe, cărți de îmbarcare și e-mailuri. Apoi, încercăm pe cât posibil să ne păstrăm calmul și să luăm legătura cu transportatorul, pentru a primi un nou zbor sau cazare, dacă este cazul. Cei mai în măsură să îți rezolve unele probleme sunt reprezentanții din aeroport, astfel încât call center-ul e bine să fie ultima variantă. În plus, programul este diferit, iar în situații precum Ryanair, Blue Air sau Wizz Air, e și foarte scump. De asemenea, dacă ai dubii și nu știi exact cum să procedezi, ne poți scrie pe Facebook chat, iar colegii te vor asista cât pot de repede.

din 8 pareri

2 thoughts on “Sfaturi atunci când zborul îți este anulat sau pleacă cu întârziere”

  1. As dori sa stiu daca am dreptul la recuperare daca in data de 14 iulie 2017 la zborul OB 2915 am decolat la 14.30…s a revenit la sol dupa 10..15 min si am decolat iar abia la ora 22. Am actele doveditoare.

  2. Buna ziua! Completati formularul din sectiunea Contact, iar colegii vor verifica situatia exacta a zborului. De principiu, pentru toate zborurile care au ajuns la destinatie cu o intarziere de 3 ore sau mai mare aveti dreptul la compensatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *