Intrebari frecvente

Ce despagubiri sau compensatii pot sa primesc pentru anularea/intarzierea zborului?

Conform Regulamentului CE 261/2004, in functie de distanta zborului si de intarzierea efectiva, esti indreptatit la o despagubire in bani, cuprinsa intre 250€ si 600€. Pentru asta, e nevoie ca fie aeroportul de plecare sa se afle pe terioriul Uniunii Europene, fie transportatorul sa fie inregistrat intr-o tara membra UE.

De ce companiile aeriene nu platesc compensatiile datorate pasagerilor?

Legea le da dreptul, in anumite situatii, sa nu plateasca despagubiri pasagerilor. Desi conditiile de forta majora au niste reguli de aplicabilitate foarte stricte, companiile aeriene “incearca” de multe ori sa includa in aceste exceptii si situatii care le sunt imputabile, cum ar fi intarzierea unui membru al echipajului sau o reparatie neprevazuta. In alte ocazii, compania aeriana iti poate oferi discounturi pentru zborurile viitoare, pentru a te convinge sa renunti la cerere. Desi poti alege si aceasta varianta, nu uita ca ai dreptul la o despagubire in bani, iar 250€ in vouchere de calatorie, de exemplu, includ si costurile biletului viitor, care ajung inapoi la compania aeriana!

Pot primi despagubiri sau compensatii pentru anularea sau intarzierea unui zbor charter?

Faptul ca, in cazul zborurilor charter, nu se acorda despagubiri nu este decat un mit creat de agentiile de turism. Transportatorii raspund si in cazul zborurilor charter la fel ca in cazul zborurilor de linie. Prin urmare, daca vacanta ti-a fost stricata de anularea sau intarzierea unui zbor charter, transportatorul poate fi bun de plata ca si in celelalte situatii (daca este inregistrat intr-un stat membru UE sau, desi este inregistrat intr-un stat din afara UE, zborul a plecat de pe un aeroport dintr-un stat membru UE). De mentionat ca acest lucru este valabil atat in cazul companiilor care efectueaza doar curse charter, cum ar fi Air Bucharest, cat si in cazul companiilor care efectueaza ambele tipuri de zboruri (Blue Air, Tarom, etc.).

Pot primi despagubiri sau compensatii daca anularea sau intarzierea zborului a fost cauzata de greva?

In aceasta situatie, greva personalului propriu (piloti, insotitori de bord, etc.) este imputabila companiei aeriene, deoarece putea fi evitata sau prevazuta. Deci, compania iti poate datora despagubire si in aceasta situatie. Daca, insa, alti angajati din domeniul aviatiei s-au aflat in greva (controlori de trafic aerian, politisti de frontiera, etc.), atunci nu sunt datorate compensatii.

In cat timp pot solicita plata compensatiilor pentru anularea sau intarzierea zborului?

In functie de tara in care locuiesti si de aeroporturile de plecare si sosire, aceste termen este mai lung sau mai scurt, dar de regula, daca nu a trecut mai mult de 2 ani, dreptul tau de a primi despagubirea nu este afectat.

Pot primi compensatii de la companiile low-cost pentru anularea sau intarzierea zborului?

Da. “Tipul companiei” (low-cost, precum Ryanair, Wizz Air ori Blue Air sau legacy, precum Tarom ori Lufthansa), clasa de rezervare (economy/business) sau pretul nu iti afecteaza dreptul la despagubire. De fapt, regulamentul se aplica chiar si unor bilete primite gratis, daca ele au fost primite in cadrul unor oferte accesibile publicului (biletele achizitionate cu “mile”, de exemplu).

Pot solicita daune morale de la compania aeriana pentru anularea sau intarzierea zborului?

Transportatorul raspunde pentru prejudiciul provocat de anularea sau intarzierea zborului, indiferent daca acest prejudiciu este material sau moral. Insa, pentru a putea recupera si asa-numitele daune morale, trebuie respectate mai multe conditii, iar acest lucru se poate face doar in urma unui proces. Echipa noastra de avocati a obtinut mai multe hotarari favorabile, cum ar fi acesta.

Pot sa contactez singur compania aeriana?

Bineinteles! Procedura in sine nu necesita apelarea la un consilier special, avocat sau alt imputernicit. Insa, de cele mai multe ori, compania aeriana refuza sa faca plata la prima solicitare a pasagerului, folosind diferite motive, iar acesta din urma renunta (de obicei, din lipsa de timp). Noi, insa, avem suficienta experienta incat sa nu renuntam si sa putem cerceta indeaproape motivele oferite de compania aeriana, astfel incat, la final, sa puteti incasa despagubirea.

Nu este mai usor sa apelez la “protectica consumatorului”?

Nu este nimic care sa te impiedice sa sesizezi ANPC (pentru companiile care opereaza in Romania) sau alt organism de protectie a consumatorului. Insa, in urma reclamatiei tale, aceste institutii pot doar sa sanctioneze transportatorul daca se constata ca a incalcat legea, fara a le putea obliga sa iti achite despagubirea. Prin urmare, cele doua operatiuni nu se exclud.

Nu am zburat in/din Romania, mai pot sa apelez la serviciile intarziere.ro?

Desigur! Nu este obligatoriu sa fii cetatean roman sau sa fi zburat pe un zbor in legatura cu Romania, ci doar sa indeplinesti conditiile de mai sus. Totusi, nu te vom putea asista decat in limba romana sau engleza.

Ce sanse am sa primesc despagubirea/compensatia?

In momentul in care ne contactezi, noi vom evalua temeinic cauza ta, luand in calcul si conditiile meteo de la momentul zborului, anunturi facute de autoritati, precum si alte motive care ar putea fi invocate de compania aeriana. Exista anumite exceptii de la legi, care le dau voie, uneori, sa reduca la jumatate compensatia, sau, in cazuri foarte rare (calamitati naturale, conditii meteo extreme, accidente, etc.), sa o refuze. Trebuie sa retii, totusi, ca in nicio situatie nu iti putem garanta 100% ca vei incasa despagubirea.

Verifica-ti zborul acum!

De ce dureaza 3 zile sa imi raspundeti?

In primul rand, aceasta este durata maxima in care dorim sa iti dam un raspuns ferm vizavi de situatia ta. In al doilea rand, dureaza cateva zile sa-ti analizam zborul deoarece trebuie sa luam legatura de multe ori si cu diferite autoritati (institute meteo, aeroporturi, autoritati aeronautice, etc.), care se afla in tari diferite. De asemenea, pentru evitarea unor situatii neplacute, vom verifica si exactitatea informatiilor cu privire la ora de sosire si ora programata a zborului in cauza (de multe ori pasagerii uita de diferenta de fus orar). Cu cat zborul tau a avut loc mai demult, cu atat ne este mai greu sa obtinem informatiile respective.

Cat ma costa serviciile intarziere.ro?

Lucram exclusiv in baza unui comision fix de 25% din suma efectiv recuperata. Astfel, daca nu primesti nicio despagubire de la compania aeriana, nu ne datorezi nimic! Mai mult, lucrand in acest mod, poti fi sigur ca avem tot interesul sa obtinem maximul posibil din despagubire.

Dupa ce compania aeriana accepta pretentiile noastre, vom incasa despagubirea si iti vom plati, prin virament bancar (comisionul bancar ramane in sarcina noastra), suma cuvenita, impreuna cu factura pentru onorariul nostru.

Am vazut mai multe site-uri similare, care este diferenta intre intarziere.ro si ele?

Acele site-uri sunt detinute de societati cu raspundere limitata (SRL-uri) cu sediul, de cele mai multe ori, in strainatate (Bulgaria, Olanda sau chiar SUA ori Hong Kong) si care fac demersuri fara a avea un contract scris cu pasagerul. Din acest motiv, in situatia in care nu sunteti multumit de activitatea lor, este foarte greu sa solutionati acel diferend.

Unele astfel de site-ur percep si o taxa de serviciu fixa, de 15-25€. Asta inseamna ca si daca nu incasati nimic, tot trebuie sa le platiti serviciile, ceea ce nu se intampla in cazul nostru.

In plus, noi nu iti cerem sa semnezi niciun document pana nu am verificat cu atentie zborul tau si suntem siguri ca ai, intr-adevar, dreptul la o compensatie si ca o putem recupera. Majoritatea firmelor iti cer sa semnezi documente inca de la inceput, odata cu trimiterea informatiilor despre zbor, astfel incat, daca la final nu esti multumit cu analiza lor, este mult mai greu sa apelezi la altcineva.

Nu am un cont bancar si vreau sa primesc restul de despagubire in numerar. Este posibil?

Desi am prefera sa lucram doar prin intermediul bancii, in aceasta situatie iti putem trimite banii si prin mandat postal sau alta forma de transfer de numerar, dar vei suporta comisionul de transfer.

Veti da in judecata compania aeriana in numele meu?

La inceput, vom incerca sa ajungem la o intelegere amiabila cu compania aeriana (majoritatea cazurilor sunt rezolvate in acest mod). Daca, totusi, suntem de parere ca dreptatea este de partea noastra, dar compania aeriana refuza sa plateasca, vom analiza din nou situatia si este posibil sa ii actionam in instanta. In acest caz, in functie de tara in care domiciliezi, este posibil sa fie nevoie sa incheiem un alt tip de contract.

Cat dureaza pana imi primesc banii?

Discutiile si negocierile cu compania aeriana pot dura cateva luni, deoarece ei au termene mari in care sunt obligati sa raspunda. In general, un dosar de despagubire se solutioneaza in 2-3 luni, dar este posibil sa dureze si mai mult, dar si mai putin.

Noi iti vom achita suma cuvenita in termen de 2 zile lucratoare de cand compania aeriana face plata.